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MILLER (DORANGEON) Emeline
Aristophane et l'épopée
Publié le 12 juillet 2016 – Mis à jour le 12 juillet 2016
Thèse en Lettres et civilisations antiques, soutenue le 7 juillet 2016.
Si les jeux d’Aristophane avec les textes d’Homère et d’Hésiode ont pour fonction constante de provoquer le rire des spectateurs, chacun d’entre eux participe également, d’une manière ou d’une autre, à un dialogue en profondeur entre le poète comique et le modèle de la poésie épique. Les souvenirs de l’épopée permettent avant tout d’enrichir les possibilités textuelles de la comédie : tant?t l’écart fondamental entre les deux genres se trouve accentué de manière à produire des effets de contraste comique, tant?t au contraire la langue comique tend à imiter l’élévation épique, quand un personnage veut en convaincre un autre, ou pour construire une solennité religieuse. L’héritage d’Homère est également mobilisé dans les grands débats de la comédie, gr?ce à des réseaux d’emprunts. La réflexion comique sur la guerre contre Sparte constitue à ce titre un terrain privilégié pour les emprunts au poète de l’Iliade. Le poète déploie son habileté en faisant d’Homère l’allié paradoxal de son héros dans son apologie comique pour la paix. Lorsqu’il s’agit de dénoncer la vanité des chefs ou des guerriers de la cité, les grandeurs de l’épopée renforcent par contraste la mesquinerie du présent ; lorsqu’il s’agit de montrer la violence aveugle des combats, Homère fournit quelques images et citations qui servent parfaitement le discours de la comédie ; enfin, prélevés voire transformés par la comédie, nombre de souvenirs de l’épopée résonnent comme des hymnes à la vie et aux plaisirs de la paix. Si le poète comique convoque en dernier lieu Homère pour caractériser son protagoniste, et pour définir sa propre entreprise poétique, il n’est donc pas étonnant qu’il suggère une continuité entre l’?uvre du poète par excellence et la sienne.
When Aristophanes plays with the texts of Homer or Hesiod, his primary purpose is always to make his audience laugh. However, each of the jokes belongs to a more thorough dialogue between the comic poet and the epic model. Obviously, the playwright’s memories of epic poetry enable him to exploit the textual potentialities of comedy. Sometimes the fundamental gap between the two genres is enhanced so as to create a comic contrast. Sometimes, on the contrary, the comic diction is given a ring of epic loftiness. Such is the case when one of the characters must be endowed with particular persuasive power, or when effects of religious solemnity are required. Networks of quotations and borrowings also signal Homeric legacy in various serious debates of the plays. The comic debate about the war against Sparta is the main occasion for borrowings from the Iliad. The poet shows his comic skilfulness when he paradoxically uses Homer as an ally for a character devoted to claiming the superiority of peace over war. To condemn the vanity of Athenian leaders or warriors, the greatness of the epic world accentuates the pettiness of the present. When comedy tries to show the absurd violence of warfare, Homer provides Aristophanes with images and quotations perfectly adapted to the task. Lastly, when selected, and sometimes transformed by comedy, many memories from the epics can work as hymns to life itself, and as pleas for the pleasures of peace. Consequently, when the comic poet draws on Homer in the characterisation of his protagonist or in the definition of his poetic programme, it is not surprising that he highlights a continuity between the archetypal poet’s work and his own.
Mots-Clés : Comédie ancienne, Aristophane, épopée, Homère, Hésiode, citation, parodie, imitation, jeux comiques, héritage.
Keywords : old comedy, Aristophanes, epic poetry, Homer, Hesiod, quotation, parody, imitation, comic rewriting, generic genealogy.
Directeur de thèse : Christine MAUDUIT
Membres du jury :
- Christine MAUDUIT, Professeure des Universités, ENS Paris
- Rossella Saetta Cottone, Chargée des recherches, CNRS Paris
- Enrico Medda, Professeur des Universités, Université de Pise
- Christophe CUSSET, Professeur des Universités, ENS Lyon
- Monique Tr?d?-BOULMER, Professeure émérite, ENS Paris
Président du jury : Monique Tr?d?-BOULMER
Mention : Très honorable avec Félicitations du jury
Equipe d'accueil : HISOMA
When Aristophanes plays with the texts of Homer or Hesiod, his primary purpose is always to make his audience laugh. However, each of the jokes belongs to a more thorough dialogue between the comic poet and the epic model. Obviously, the playwright’s memories of epic poetry enable him to exploit the textual potentialities of comedy. Sometimes the fundamental gap between the two genres is enhanced so as to create a comic contrast. Sometimes, on the contrary, the comic diction is given a ring of epic loftiness. Such is the case when one of the characters must be endowed with particular persuasive power, or when effects of religious solemnity are required. Networks of quotations and borrowings also signal Homeric legacy in various serious debates of the plays. The comic debate about the war against Sparta is the main occasion for borrowings from the Iliad. The poet shows his comic skilfulness when he paradoxically uses Homer as an ally for a character devoted to claiming the superiority of peace over war. To condemn the vanity of Athenian leaders or warriors, the greatness of the epic world accentuates the pettiness of the present. When comedy tries to show the absurd violence of warfare, Homer provides Aristophanes with images and quotations perfectly adapted to the task. Lastly, when selected, and sometimes transformed by comedy, many memories from the epics can work as hymns to life itself, and as pleas for the pleasures of peace. Consequently, when the comic poet draws on Homer in the characterisation of his protagonist or in the definition of his poetic programme, it is not surprising that he highlights a continuity between the archetypal poet’s work and his own.
Mots-Clés : Comédie ancienne, Aristophane, épopée, Homère, Hésiode, citation, parodie, imitation, jeux comiques, héritage.
Keywords : old comedy, Aristophanes, epic poetry, Homer, Hesiod, quotation, parody, imitation, comic rewriting, generic genealogy.
Directeur de thèse : Christine MAUDUIT
Membres du jury :
- Christine MAUDUIT, Professeure des Universités, ENS Paris
- Rossella Saetta Cottone, Chargée des recherches, CNRS Paris
- Enrico Medda, Professeur des Universités, Université de Pise
- Christophe CUSSET, Professeur des Universités, ENS Lyon
- Monique Tr?d?-BOULMER, Professeure émérite, ENS Paris
Président du jury : Monique Tr?d?-BOULMER
Mention : Très honorable avec Félicitations du jury
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Mise à jour : 12 juillet 2016